Căutare

Toate procedurile

Schimba ora Programări

Inchide

Programează Consultație

Atenție! Data și ora exactă a programării va fii stabilită telefonic, apoi vă va fi comunicată verbal dar si pe e-mail.

Programează serviciu medical

Cerere o ofertă medicală

Cerere serviciu medical

Analiza detaliată

Analiza detaliată

Răspuns

Răspuns


Corectarea comportamentelor nedorite la copii

NewsMed
NewsMed

01 Oct 2017

eye-glyph Vizualizări: 2362

Distribuie Articolul

Comportamentele nedorite pot apărea la orice copil, în special la vârstele mai mici, când ei descoperă mediul înconjurător. Corectarea comportamentelor nedorite face parte din acea educație exemplară pe care orice părinte o dorește pentru copilul său. Modelarea comportamentului unui copil este o etapă foarte importantă pentru evoluția acestuia. La început, părintelui îi este greu să modeleze acel comportament. De aceea, specialiștii au dezvoltat anumite tehnici utile pentru corectarea comportamentelor nedorite la copii, dar și pentru prevenirea acestora.

Pentru eliminarea comportamentelor nedorite și înlocuirea acestora cu unele adecvate, prima schimbare trebuie să se producă la nivelul părinților. Ei sunt adulți și  sunt responsabili pentru ceea ce se întâmplă. Dacă doresc își pot schimba comportamentul, atitudinea, modul de a reacționa la evenimente etc. Astfel, copilul este nevoit să se adapteze la noul mod de abordare. Apelând la aceste tehnici, comportamentele nedorite la copil vor fi înlocuite cu altele adecvate.

Atitudinea părinților

Legătura dintre părinți și copii este foarte puternică, în special cea dintre mamă și copil. Din acest motiv, starea emoțională a părintelui este ușor resimțită de către copil. Acesta se va comporta și va reacționa în acord cu starea părintelui. Dacă părintele este agitat, stresat, copilul va percepe această stare, chiar dacă nu o recunoaște și nu o înțelege. Astfel, copilul va fi agitat și haotic în acțiuni.

Este indicat ca părinții să se relaxeze, să lase grijile deoparte. Gândurile determină natura sentimentelor, iar sentimentele afectează comportamentul. De aceea este esențial ca părinții să aibă o atitudine pozitivă în general, nu numai cu privire la copilul lor. O atitudine pozitivă va determina apariția comportamentelor pozitive. Este esențial ca fiecare comportament eficient, bun al copilului să fie recompensat. Această metodă, conform teoriei cognitiv-comportamentale, va genera constant comportamente potrivite.

Este adevărat că unii copii au anumite comportamente nepotrivite. În acest caz, se recomandă ca părinții să alcătuiască o listă atât cu  comportamentele dorite, cât și cu cele nedorite. Comportamentele dorite se vor recompensa întotdeauna. Comportamentele nedorite vor fi analizate de către părinți împreună cu un psiholog și apoi aduse la cunoștiință copiilor. Li se va spune copiilor comportamentul alternativ ce este indicat a se utiliza și de ce este necesară schimbarea atitudinii. Recompensa susține adoptarea comportamentului dorit mai repede (întărirea pozitivă), iar acesta se va menține mai mult în timp, față de întărirea negativă (evitarea pedepselor).

Metode pentru corectarea comportamentelor nedorite

Comunicarea eficientă

În cazul apariției unei crize de nervi din partea copilului, este indicat că părintele să își schimbe atitudinea. Astfel, părintele îi spune prima oară pe un ton blând sa înceteze, apoi îl ignoră. Dacă această variantă nu funcționează, părintele îi spune din nou să înceteze, dar de această dată pe un ton ferm.  În ambele situații, părintele se va afla la nivelul copilului și îl va privi în ochi. Contactul vizual se va menține pe toată durata comunicării. Această tehnică îl învață pe copil să reacționeze și să realizeze rapid ceea ce îi cere părintele.

Ignorarea

Crizele de nervi ale copiilor pot apărea din diferite motive. Indiferent de motiv, copilului nu i se poate explica că modul său de a reacționa este greșit pe durata crizei. Atenția acordată de părinți în aceste momente va accentua criza, copilul crezând că în acest fel poate obține ce dorește. Cea mai eficientă tehnică pentru a remedia această situație rapid este ignorarea. După un interval scurt de timp în care nu a primit atenție, copilul se liniștește.

Există posibilitatea că în primele clipe în care părintele nu îi mai acordă atenție copilului, criza acestuia să se intensifice. În acele momente părintele trebuie să își mențină atitudinea fermă și să continue să îl ignore până când criza dispare. Dacă părintele cedează, metoda va eșua, iar următoarea criză va fi și mai intensă. Copilul deduce că va primi ce dorește cu atât mai repede, cu cât plânge mai mult, țipă mai tare, mai frecvent etc. În acest mod, comportamentul negativ al copilului va fi întărit, iar eliminarea acestuia îngreunată.

Distragerea atenției

O metodă eficientă care are rolul de a preveni situațiile neplăcute și crizele copilului este distragerea atenției. Această metodă poate fi aplicată atunci când se cunosc elementele ce pot provoca o criză. Pentru a recunoaște astfel de situații se poate folosi un jurnal. Este indicat ca jurnalul să conțină o evidență a crizelor de nervi. Importantă este notarea:

  • momentului (ziua, ora, locul, persoanele prezente)
  • evenimentul care a declanșat acel comportament
  • modul în care reacționează copilul
  • modul în care reacționează părintele
  • durata comportamentului nedorit al copilului
  • cum se încheie situația respectivă

Metoda Time-out

Metoda Time-out este utilizată pentru calmarea copilului care devine agresiv. Aceasta este mai drastică, comparativ cu celelalte. De aceea, se utilizează doar atunci când situația o impune. Dacă pe durata crizei copilul dezvoltă un comportament agresiv, trebuie să i se atragă atenția. Părintele nu va răspunde tot prin agresivitate, ci își va păstra calmul. Este dificil a fi calm într-o astfel de situație, dar trebuie reamintit că părintele este un model pentru copil. Dacă părintele este agresiv, copilul nu va înțelege de ce el nu poate fi agresiv, la fel ca părintele. Se va naște un conflict interior și va apărea frustrarea.

Time-out este o practică ce se utilizează la copii cu vârste mai mari de 2 ani. Începând cu vârsta de 2 ani, capacitatea de a înțelege ce se petrece în mediul exterior se dezvoltă.

Cum se aplică metoda Time-out?

Metoda Time-out se aplică în cazul în care metoda bazată pe comunicarea eficientă nu a fost eficientă și copilul devine agresiv. Această metodă presupune izolarea copilului în camera lui sau într-un alt spațiu în care să fie în siguranță. Spațiul ales va fi iluminat, încălzit și nicidecum nu se dorește a se folosi un spațiu întunecat, care să îi creeze teamă copilului.

Înainte de aplicarea acestei tehnici, copilului i se comunică ferm că va fi trimis în camera / locul de pedeapsă ales dacă nu se va liniști. În cazul în care acesta nu se liniște, va fi dus cu calm în camera / locul de pedeapsă și i se va spune care este motivul pentru care este izolat acolo.

Durata aplicării tehnicii se calculează astfel: un minut pentru fiecare an din vârsta copilului, suplimentar 1 minut, dar nu mai mult de 5 minute. În acest interval de timp, copilul este lăsat singur și ignorat. La terminarea intervalului de timp, copilului i se precizează de ce a fost pedepsit. Dacă copilul s-a liniștit, poate primi o îmbrățișare și i se specifică că este recompensat pentru că s-a liniștit. Nu este recomandat ca părintele să aibă sentimente de animozitate sau să mențină o stare de tensiune. Acesta se va comporta normal, ca și când nu s-a întâmplat nimic. Există și posibilitatea ca starea de agresivitate sa reapară. În această situație, se reaplică metoda.

Prevenirea comportamentelor nedorite la copii

Prevenirea este cea mai bună dintre metodele ce se pot aplica pentru un comportament adecvat al copilului, în cele mai multe dintre cazuri. Prevenirea presupune o comunicare eficientă cu copilul, o relație relaxată și pozitivă între copil și părinți.

Dezvoltarea unei relații armonioase dintre copii și părinți presupune implicare și energie din partea părinților. Dar în oricare dintre situații: prevenirea sau corectarea unor comportamente, părintele va depune efort, energie și timp. Dar este mai eficient a investi în prevenire, decât în corectare.

Comunicarea

Una dintre primele strategii pentru a preveni apariția comportamentelor nedorite constă în a explica copilului de ce este indicat a reacționa într-un anumit mod. Spre exemplu, i se explică copilului de ce este important să fie liniștit la cumpărături: cumpărăturile realizate rapid și în liniște, conform unei liste, înseamnă mai mult timp petrecut între părinte și copil după terminare. Copilul poate primi chiar și o recompensă. Alte tactici de abordare pot consta în atribuirea unor sarcini ușoare copilului: alegerea produselor indicate de adult și plasarea acestora în coșul de cumpărături etc. Aceste activități minuscule îi conferă copilului senzația că este important. Dacă copilul este prea mic pentru a îndeplini astfel de sarcini, el poate primi un desen de colorat, o jucărie cu care să se joace etc.

Se pot utiliza și diferite tehnici de comunicare. Este indicat a i se spune copilului ce este indicat să facă. Propozițiile care încep printr-o interdicție este indicat a fi utilizate rar. O folosire excesivă a interdicțiilor produce sentimentul de frustrare, ceea ce amplifică comportamentele nedorite. De menționat este faptul că toate comportamentele nedorite, înainte de a se reduce ca amplitudine, durată și frecvență, prezintă o creștere și apoi scad până la dispariție.

Recompensa

Recompensa este un alt element important. Știind că pentru fiecare item îndeplinit în modul indicat de părinte, el primește ceva ce îi face plăcere, îl motivează să continue. Se poate utiliza tabla de recompense: pentru fiecare item îndeplinit corect, copilul primește o bulină, un sticker etc. La colectarea unui anumit număr de buline, copilul primește ceea ce își dorește. Recompensa poate lua forma unui joc cu părintele, o plimbare în parc, dulciuri etc.

Concluzii

Corectarea comportamentelor nedorite la copii nu reprezintă un proces complicat. Poate fi un proces cu multe provocări care pot fi depășite dacă se respectă principiile metodelor prezentate. De asemenea, este un proces prin care copilul copilul învață să se comporte adecvat situațiilor întâlnite, iar părintele învață autocontrolul și dobândește o relație solidă copil-părinte.

 

Adauga un comentariu

Medici care tratează această afecțiune

Logo

Site-ul NewsMed.ro se adresează oricărei persoane care prezintă interes cu privire la subiecte din sfera medicală şi care decide să nu rămână nepăsătoare atunci când vine vorba de asigurarea propriei sănătăţi.

Contacts

Colaborare:

[email protected]

Publicitate:

[email protected]
Social

Acum ne găsești și pe rețelele de socializare!